آموزش راه اندازی وب سایت
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

درس اول: ثبت دامنه مناسب

برای راه اندازی سایت شما می بایستی دو سرویس را خریداری کنید :
- میزبانی وب (هاست)
- دامنه
این دو سرویس مکمل یکدیگر هستند که با استفاده از میزبانی وب شما فایل های خود را در اینترنت قرار می دهید و با استفاده از دامنه به فایل های خود دسترسی پیدا می کنید و بازدیدکنندگان وب سایت شما فایل های ایجاد شده در فضای میزبانی شما را با استفاده از دامنه مشاهده خواهند کرد.

شما برای فعالیت در وب باید دارای یک نام سایت یا در حقیقت دامنه داشته باشید. برای مثال www.ranksaz.com دامنه سایت رنکساز است. برای مطلع شدن از دامنه مناسب و این که دامنه برای ثبت موجود است یا خیر به سایت همکاران ما شیوا هاست مراجعه کنید. سپس دامنه مورد نظر خود را وارد کنید و جستجو را بزنید. در صورتی که آن دامنه به رنگ سبز بود شما می توانید آن دامنه را ثبت کنید. در صورتی که با رنگ قرمز بود نمی توانید آن را ثبت کنید.

برای دامنه های .ir باید به سایت www.nic.ir مراجعه کنید در این سایت عضو شوید و دامنه خود را جستجو کنید سپس می توانید خودتان مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت کنید. البته شیوا هاست با هزینه بسیار کمتری با تخفیف دامنه های ir را نیز برای شما می تواند ثبت نماید. کافیست راهنمای ثبت دامنه های ملی را مطالعه نمایید.

 

نکات مهم در انتخاب نامه دامنه:

 کوتاه و مختصر

 نام به صورتی باشد که با یک بار گفتن در ذهن مردم بماند.

سعی کنید حتما com دامنه اصلی شما باشد.

درس دوم: تهیه هاست مناسب

در جلسه قبل به نحوه ثبت دامنه پرداختیم حال باید شما اطلاعات خود یعنی سایت خود را در مکانی قرار دهید. که به صورت معمول در وب به آن هاست یا سرویس میزبانی وب می گویند.

 

میزبانی وب و یا هاست مقدار فضایی در اینترنت است که شما از سرویس دهنده خود خریداری و استفاده می کنید. این مقدار فضا دارای یک کنترل پانل می باشد که شما می توانید فضای خود را توسط آن مدیریت و بررسی کنید و یا فایل های خود را در اینترنت قرار دهید.
 
در مراکز داده پیشرفته بهترین شرایط اتصال به اینترنت و سیستم تهویه و برق مهیا می باشند که باعث می شود در تمامی ساعات روز سایت شما بالا باشد. شما با خرید هاست بخشی از فضای این مرکز داده را اجاره می کنید. برای خرید هاست مناسب می توانید از شرکت های معتبر ایرانی تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما شیوا هاست می باشد.
 
برای انتخاب هاست مناسب به نکات زیر توجه کنید.:
 
1- اطلاع کامل از زبان برنامه نویسی سایت. در صورتی که زبان برنامه نویسی سایت شما asp است باید هاست ویندوز تهیه کنید و در صورتی که زبان سایت شما php است باید هاست لینوکس تهیه کنید.
 
2- در صورتی که مایل هستید سرعت سایت شما برای کاربران ایرانی بالا باشد از شرکتی تهیه کنید که مرکز داده آن در ایران باشد.
 
3- سرعت و بالا بودن یکی از ملاک های مهم سایت هستند.
 
4- پشتیبانی از سوی ارائه کننده خدمات هاستینگ

5- حجم سایت خود را با رشد آن افزایش دهید.

درس سوم: انواع سایت

در دو درس قبل به ثبت دامنه و هاست پرداختیم حالا به انواع سایت می پردازیم.

ما 2 نوع سایت داریم ایستا (static) و داینامیک.

ایستا:

سایت های ایستا به شیوه سنتی بودند که توسط نرم افزار هایی مانند Front Page و Dreamweaver سایت را طراحی می کردید و به سرور خود منتقل می کردید. و برای هر تغییر باید مجددا توسط این نرم افزار ها این کار را انجام می دادید و به سرور منتقل می کردید. این کار برای سایت های  بزرگ و با منوی های زیاد کمی دشوار بود. برای همین بیشتر سایت های حرفه ای به سمت داینامیک شدن رفتند.

داینامیک:

سایت های داینامیک یک بار طراحی می شوند و به سرور منتفل می شود و اطلاعات در پایگاه داده ذخیره می شوند. در این سیستم ها با یک کلیک می توان زبان سایت ، قالب سایت و محتوای آن را تغییر داد.

برای داشتن سایت داینامیک شما 2 راه دارید. یا به یک برنامه نویس مبلغی را پرداخت کنید که برای شما سایت را به صورت سفارشی پیاده سازی کند. و یا از نرم افزار های سایت ساز رایگان مانند جوملا استفاده کنید.

 

درس چهارم: انتقال سایت به سرور

تا به حال سایت خود را طراحی و پیاده سازی کرده ایم حالا نوبت انتقال سایت به سرور می باشد.

برای انتقال سایت به سرور شما به 2 چیز نیاز دارید:

اطلاعات دسترسی به سرور

اطلاعات دسترسی به سرور را از شرکت هاستینگ خود تهیه کنید. این اطلاعات شامل نام هاست ، نام کاربری و رمز عبور است. چنانچه قصد استفاده از سرویس ftp داشته باشید بایستی اطلاعات مربوطه را نیز داشته باشید.

نرم افزار انتقال اطلاعات

سپس نرم افزار cute ftp که یک نرم افزار خوب برای انتقال فایل ها به سرور است را دانلود کرده و اطلاعات هاست خود را در آن وارد کنید و به سرور متصل شوید. حال اطلاعات خود را به سرور خود منتقل کنید.

همچنین می توانید از file manager کنترل پنل هاست خود اقدام به آپلود فایل های سایت خود کنید.

برای سیستم های داینامیک ممکن است به غیر از ارسال ساده فایلها به سرور احتیاج به نصب اسکریپت آن و ایجاد دیتابیس و ... داشته باشید که این مراحل بسته به سرویس هاست شما متفاوت است.

در صورتی که مایل به استفاده از هاست لینوکس با کنترل پنل Cpanel باشید می توانید آموزش های مربوط به این سیستم را در مرکز آموزش شیوا هاست مطالعه نمایید.

درس پنجم: آشنایی با زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی که برای طراحی صفحات وب استفاده می شوند به دو دسته تقسیم می شوند.

 

1- client side : یعنی برنامه هایی که به این زبان نوشته شده اند مستقیما به کامپیوتر بازدید کننده منتقل می شوند و توسط مرورگر مثل internet explorer خوانده و اجرا می شوند. مهمترین این زبان ها در طراحی صفحات وب HTML نام دارد .

از آنجا که html یک زبان clientside می باشد انتخاب سرور لینوکس یا ویندوز برای سایتی که فقط با این زبان طراحی شده تفاوتی ندارد چرا که فایل html توسط مرورگر بازدید کننده ها اجرا می شود.

 

2- server side :  یعنی برنامه های نوشته شده توسط این زبان ابتدا روی وب سرور ( هاست ) اجرا می شوند و خروجی آنها در قالب یک برنامه client side به سیستم بازدید کننده از سایت ارسال می شود. نمونه هایی از این تکنولوژی زبان های برنامه نویسی php - asp - javascript - perl می باشند.

 

زبان برنامه نویسی asp یک زبان تحت ویندوز می باشد که در صورتی که سایت شما به این زبان طراحی شود بایستی هاست خود را از سرورهای ویندوز تهیه نمایید. اما زبان های php و javascprit هم روی سرور های ویندوز و هم روی سرور های لینوکس قابل اجرا می باشند. از این رو طرفدارن بیشتری دارند.

 

شما می توانید یک سایت استاتیک را فقط با html طراحی نمایید و البته مانعی نیست اگر سایت استاتیک خود را به زبان دیگری مثلا php بنویسید. اما همواره سعی کنید به فکر سبکتر کردن فعالیت سرور هاست باشید و فقط در صورت لزوم از زبان های serverside در طراحی سایت های استاتیک استفاده نمایید.

برای طراحی سایت های دینامیک که محتوای متغیری دارند طبیعتا حتما بایستی از زبان های serverside کمک بگیرید.

 

برای شروع هر برنامه نویس وب ابتدا بایستی آشنایی کافی با زبان html داشته باشد. چرا که نهایتا خروجی برنامه های نوشته شده به زبان های serverside باید به صورت یک زبان clientside باشد تا توسط مرورگر بازدید کننده وب سایت شما قابل خواندن و اجرا باشد.

پس آموزش مقدماتی html را در درس بعدی آغاز می کنیم.

درس ششم: مقدمه آموزش html

برای شروع کار با HTML شما به مواردی نیاز دارید که در لیست زیر آمده است:

  1. شما به یک ویرایشگر متن نیاز دارید. در ویندوز شما می توانید از برنامه Notepad استفاده کنید. از هر نرم افزار ویرایش متن دیگری می توانید استفاده کنید اما این نکته را در نظر داشته باشید که نرم افزار WordPad که در ویندوز وجود دارد و نرم افزارهایی مانند Microsoft Office Word و امثال آن برای نوشتن کدهای HTML مناسب نیستند چون در هنگام ذخیره کردن متن این نرم افزارها کدهایی را به آن اضافه می کنند.
  2.  نرم افزار Notepad را می توانید از طریق منوی استارت در قسمت Accessories پیدا کنید یا از طریق فرمان Run با تایپ notepad در کادر Open و فشار دادن دکمه Enter.
  3. شما به یک مرورگر وب به انتخاب خود نیاز دارید. می توانید از Internet Explorer استفاده کنید که با ویندوز نصب می شود یا از Opera, Mozilla Firefox و نرم افزارهای مشابه که اغلب به صورت رایگان برای دانلود در اینترنت وجود دارند.
    بهتر است صفحاتی را که می نویسید با چند مرورگر آزمایش کنید. زیرا در HTML قسمتهایی وجود دارد که مختص به یک مرورگر خاص است و با سایر مرورگرها کار نمی کند.
  4. شما به جایی برای ذخیره کردن متن برنامه خود نیاز دارید که می تواند جایی روی هارد دیسک شما باشد. البته شما برای استفاده از HTML نیاز ندارید حتماً به اینترنت متصل باشید، شما می توانید با استفاده از یک مرورگر وب در کامپیوتر خود از HTML استفاده کنید.
    برای ذخیره کردن فایلی که با Notepad نوشته اید کافی است از منوی File گزینه Save As را انتخاب کرده و مسیری را برای ذخیره فایل انتخاب کنید و در کادر File Name در پایین پنجره Save As نام فایل را با پسوند html بنویسید. در آخر هم دکمه Save را کلیک کنید مثلا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی